Téli jóga

Élvezd a telet jógával! Hideg van, nedves, párás, csúnya az idő, alig bújik elő a nap. Vannak napok, amikor úgy érzed, csontodig hatol a hideg, és szinte elképzelhetetlennek tűnik, hogy egyszer újra nyár lesz, és megint nyári ruhában, papucsban mehetsz ki a szabadba. Ebben az időszakban gyakran vagyunk lehangoltak, sokan rosszkedvűnek, folyton fáradtnak és kimerültnek érzik magukat. Létezik azonban egy csodálatos rendszer, amellyel sokat segíthetsz ilyenkor magadnak: ez pedig nem más, mint a jóga. Bizonyos jóga gyakorlatok segítségével leküzdheted a téli borongósságot, és megláthatod a szépet ezekben a csodás téli hónapokban, akár még élvezheted is a telet. Mert bár az időjárást nem vagyunk képesek befolyásolni, azt mindenképpen igen, hogyan reagálunk rá, hogyan táplálkozunk, és mit csinálunk nap mint nap. Hogyan készülj télen az otthoni jógázásra? Otthon, a lakásban gyújts barátságos fényeket, gyertyákat, ha van kandallótok, rakj benne tüzet. Már maga a gyertyagyújtás ténye, amikor tüzet hozol létre, gyógyító és melegítő hatással bír. Metaforikus értelemben a bennünk rejlő tüzet is tápláljuk vele. A belső tűz növelésére hat az is, ha készítesz magadnak egy forró italt, vagy feljebb csavarod egy kicsit a fűtést a lakásban. A jóga kistestvérének tartott több ezer éves hagyományokkal rendelkező ájurvéda, avagy az „élet tudománya” szerint az élet szorosan összefügg a természet világával, amelybe beletartozik az évszakok folyamatos változása is. A nappalok és éjszakák váltakozása, a külső hőmérséklet ciklikus ingadozása évszakonként és a nappali fény mind-mind hatással vannak szervezetünkre és általános állapotunkra. Ha ráhangolódsz a természetre, saját magadra, saját belső jelzéseidre is jobban képes leszel odafigyelni. Az ájurvéda szerint a tél a kapha időszakkal azonos. A kapha nedvessége miatt ilyenkor sokkal jellemzőbbek a nyálkahártyát, légutakat érintő betegségek,...