Élvezd a telet jógával!

Hideg van, nedves, párás, csúnya az idő, alig bújik elő a nap. Vannak napok, amikor úgy érzed, csontodig hatol a hideg, és szinte elképzelhetetlennek tűnik, hogy egyszer újra nyár lesz, és megint nyári ruhában, papucsban mehetsz ki a szabadba. Ebben az időszakban gyakran vagyunk lehangoltak, sokan rosszkedvűnek, folyton fáradtnak és kimerültnek érzik magukat.

Létezik azonban egy csodálatos rendszer, amellyel sokat segíthetsz ilyenkor magadnak: ez pedig nem más, mint a jóga. Bizonyos jóga gyakorlatok segítségével leküzdheted a téli borongósságot, és megláthatod a szépet ezekben a csodás téli hónapokban, akár még élvezheted is a telet. Mert bár az időjárást nem vagyunk képesek befolyásolni, azt mindenképpen igen, hogyan reagálunk rá, hogyan táplálkozunk, és mit csinálunk nap mint nap.

Hogyan készülj télen az otthoni jógázásra?

Otthon, a lakásban gyújts barátságos fényeket, gyertyákat, ha van kandallótok, rakj benne tüzet. Már maga a gyertyagyújtás ténye, amikor tüzet hozol létre, gyógyító és melegítő hatással bír. Metaforikus értelemben a bennünk rejlő tüzet is tápláljuk vele. A belső tűz növelésére hat az is, ha készítesz magadnak egy forró italt, vagy feljebb csavarod egy kicsit a fűtést a lakásban.

A jóga kistestvérének tartott több ezer éves hagyományokkal rendelkező ájurvéda, avagy az „élet tudománya” szerint az élet szorosan összefügg a természet világával, amelybe beletartozik az évszakok folyamatos változása is. A nappalok és éjszakák váltakozása, a külső hőmérséklet ciklikus ingadozása évszakonként és a nappali fény mind-mind hatással vannak szervezetünkre és általános állapotunkra.

Ha ráhangolódsz a természetre, saját magadra, saját belső jelzéseidre is jobban képes leszel odafigyelni.

Az ájurvéda szerint a tél a kapha időszakkal azonos. A kapha nedvessége miatt ilyenkor sokkal jellemzőbbek a nyálkahártyát, légutakat érintő betegségek, megfázások, így ideálisak azok a jógapózok, amelyek a torok területét nyitják. Az alábbiakban felsorolunk néhány olyan jóga gyakorlatot, amelyek felpezsdítik a szervezetet, átmelegítik a veséket és kitisztítják a légutakat.

Néhány fontosabb, télen ajánlott jógagyakorlat

  1. Napudvözletek (Surya Namaskara): Ezzel az átmozgató gyakorlatsorral felélesztheted a benned rejlő tüzet, és bemelegítheted testedet a további pózokhoz.
  2. Hal póz (Matsyasana): Ez az inverz pozíció nyitja a torok és a mellkas területét.
  3. Bölcső (Dhanurasana): Mellkasnyitó póz hátrahajlítással ötvözve.
  4. Csónak (Navasana): Erősíti a core izmokat, felizzítja a belső tüzet.
  5. Gyertyaállás (Salamba Sarvangasana): Ez a fordított testhelyzetű póz javítja a vérkeringést és segít a nyirokrendszer méregtelenítésében.
  6. Sáska(Salabhasana): Ez a hátizomerősítő gyakorlat egyben nyitja a mellkast és nyújtja gerincet.
  7. Kapalabhati légzés: a szapora, erős kilégzések és passzív belégzések táplálják a belső tüzet, megtisztítják a légutakat, segítik a hasi szervek vérellátását és növelik a tüdőkapacitást.

Ha van a közelben lehetőséged, próbálj ki egy hot jóga órát vagy öltözz kicsit melegebben a normál jógaórákra, főként a savászana, a relaxáció alatt.

Végül, de nem utolsósorban, sokat segíthetsz ilyenkor a táplálkozással, a megfelelő diétával is. Egyél gyakrabban forró leveseket, használj melegítő hatású, csípősebb fűszereket (fahéj, chili pehely, stb.), reggel vagy esténként igyál egy csésze gyömbér teát (nyers gyömbért lereszelve néhány percig forralod, majd leszűröd és kevés citrommal ízesítve elkortyolgatod. Már pusztán attól, hogy tisztában vagy a kapha tendenciák érvényesülésével, sokkal könnyebben egyensúlyba tudsz kerülni önmagaddal, és alkalmazkodni a környezetedhez, a külső körülmények változásához.

Esténként vegyél egy forró fürdőt, utána dörzsölj magadra néhány csepp természetes illóolajat, és takarózz be kicsit jobban az ágyban.

Meglátod, a tél egyszeriben sokkal elviselhetőbbnek, és szebbnek fog tűnni, mintha folyton csak a hideget és a rossz időt okolnád mindenért.